آیا خورشید صادرات فرش دستباف ایران غروب خواهد کرد؟/ استفاده از ظرفیت‌ صادرات فرش دستباف برای توسعه پایدار اقتصادی

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: باید برای رسیدن به توسعه پایدار اقتصادی از ظرفیت‌ صادرات فرش دستباف بهره برد.

مرتضی میری در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا با بیان اینکه در دو سال گذشته آمارهای صادرات فرش ایران بسیار افت کرده و حتی به پایین‌ترین میزان خود در ۶ سال اخیر رسیده است، افزود: برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم که آیا کاهش صادرات فرش به معنی غروب فرش دستباف ایران خواهد بود، توجه به دو نکته ضروری است.

وی ادامه داد: اول اینکه فرش ایران به اندازه ای در جهان شناخته شده است و موجودیت هویتی گسترده‌ای دارد که حتی اگر امروز فرش دیگری در ایران بافته نشود و تولید فرش ایران به صفر برسد، دهه‌های متمادی فرش ایران در جهان مورد دادوستد قرار خواهد گرفت و ارزش خود را حفظ خواهد کرد؛ بنابراین فرش ایران رونق خواهد داشت.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران توضیح داد:  نکته دیگر اینکه فرش دستباف ایران آنقدر ظرفیت در حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری و اقتصادی دارد که اگر امروز می بینیم که آمارها انقدر افت کرده است به دلیل مشکلات عملکردی است؛ یعنی خود فرش ایران مشکل کمتری دارد نسبت به عملکردی که ما تا به حال در حوزه های مختلف دولتی و حتی خصوصی داشتیم که باعث کاهش آمار صادرات شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین اگر امروز برنامه های تبلیغی و ترویجی به صورتی که باید، اتفاق بیفتد و برای بازارهای مختلف به صورت تخصصی برقرار باشد که این مهم بدون همکاری دولت و بخش خصوصی امکان پذیر نیز حتماً شاهد رشد آمار خواهیم بود.

به گفته میری، اگر مشکل تعهد ارزی صادرکنندگان برطرف شود و چنانچه از مشکلاتی که از منظر قانونی برای صادرکنندگان فرش دستباف ایجاد شده و قرار است ایجاد شود، جلوگیری شود و بتوانیم از بروز مشکلات جدید جلوگیری کنیم و مشکلات قبلی را نیز حل کنیم؛ توسعه بازارهای فرش دستباف ایران حتماً رخ خواهد داد و مجدداً حضور فرش دستباف در آیتم های بالای جدول صادرات غیر نفتی را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ما می‌دانیم که باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه پایدار اقتصادی استفاده کنیم، افزود: این بهره مندی برای تکمیل حضور خودمان در بازارهای مختلف است. یکی از حوزه هایی که ایران در آن مزیت نسبی و در برخی موارد مزیت مطلق دارد، صادرات سنتی کشور در فرش دستباف است که باید به این موضوع اهمیت ویژه داده شده و مدنظر قرار گیرد.

گفتگو از: نیلوفر جمالی

دیدگاهتان را بنویسید