تلفیق اقتصاد سنتی و استارت آپ ها اقتصاد ایران را پویا می کند/ جانشین پروری را یاد بگیریم

عضو هیات مدیره انجمن جوانان کارافرین تهران با اشاره به اینکه در ایران جانشین پروری صورت نمی گیرد، گفت: تلفیق اقتصاد سنتی و استارت آپ ها می توانداقتصاد ایران را پویا می کند.

مرتضی میری در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا با بیان اینکه برای عبور از بحران کنونی و ایجاد گشایش در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی به ورود جوانان نیازمند هستیم، افزود: باید به جوانان اجازه داده شود تا وارد عرصه شده و در کنار تجربیات پیشکسوتان مسیر ورود جوانان به عرصه های مختلف کشور باز شود.

وی ادامه داد: برخی از افراد معتقدند که جوانان تجربه لازم برای تصمیم سازی را ندارند و باید در حوزه اجرا از انرژی آنها بهره برد؛ اما باید توجه داشت که دانش روز دنیا در موضوعات مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار شده است که اتفاقاً جوانان و افراد متخصص می توانند در تصمیم سازی های این حوزه بسیار موثر واقع شوند تا از شرایط کنونی رها شویم.

عضو هیات مدیره انجمن جوانان کارافرین تهران گفت: بسیاری از حوزه های کنونی که در اقتصاد دنیا و همچنین اقتصاد ایران مطرح است، حوزه های نوینی هستند که جوانان بر آنها مسلط بوده و در آن پیشکسوت به معنای سنتی وجود ندارد. شرکت های دانش بنیان، کسب و کارهای نوین و از این دست که در دنیای اکنونی با جدیدت دنبال می شوند از جمله این موارد است.

وی با اشاره به قابلیت های صادراتی حوزه استارتاپ های ایران اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی به کشورهای منطقه صادر شده و در حال بهره برداری است که همین جوانان در ایران و دنیا آنها را ایجاد کرده و به نیاز آن پاسخ می دهند.

میری ضمن تاکید بر اینکه اینها نسل نوینی از کسب و کارهایی است که جوانان طراحی و اجرا می کنند، عنوان کرد: متاسفانه بخش سنتی اقتصاد که همان تولید، تجارت، معدن و امثال آن است، ادبیات مشترکی با اکوسیستمی که عرض کردم ندارد؛ اما باید این فضا برای پیش برد اهداف و پاسخ به نیازها رخ دهد که می تواند فواید زیادی برای هر دو گروه داشته باشد.

وی ادامه داد: در اکوسیستم استارتاپ ها تخصص های جدید وجود دارد و در سمت دیکر کسب و کارهای با سابقه و سرمایه ای قرار دارند و تلفیق این دو یعنی کسب و کارهای باسابقه و جا افتاده همراه با سرمایه فعالان اقتصادی در حوزه تولید و تجارت و معدن به اضافه ایده ها و راهکارهای جدید برای رفع مشکلات در اکوسیستم صادراتی می تواند ترکیب خوبی را رقم زده و اتفاقات بسیار مهمی را در اقتصاد ایران ایجاد کند.

عضو هیات مدیره انجمن جوانان کارافرین تهران تشریح کرد: در میان جوانان نیز افرادی وجود دارند که خواستگاه انها به سمت اقتصاد سنتی است و در عین حال فعالیت استارت آپی خود را رقم زده اند که می‌توانند بستری مناسب برای تلفیق دو حوره یاد شده فراهم کنند.

وی با اشاره به عدم توجه به جانشین پروری طی سالهای گذشته، گفت: ما در ایران خیلی اهل جانشین پروری نیستیم؛ اما نباید فراموش کرد که جوانان در ابتدا باید در همان حوزه های تولید و تجارت و معدن که در کشور سابقه دارند در کنار بزرگان فعالیت کرده و بیاموزند و از انها مشورت گرفته تا مدیریت را بدست بگیرند تا بتوانند هم پای اتفاقاتی که در دنیا رخ می‌دهد، حرکت کنند.

به گفته میری، برای این کار نمی توان انتظار داشت که مستقیماً و بدون هیچ تجربه ای در فضای کسب و کار، مجموعه ای به دست یک جوان سپرده شود.

وی افزود: با توجه به اینکه امروز مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی نقش بسیار مهمی در اتفاقات جامعه دارند و این اتفاق نیز به شکل‌های نظام مند ای که امروز در دنیا یاد می‌شود، وجود ندارد، جوانان می‌توانند آن را بر عهده بگیرند و فرایندهای آن را طی کنند تا جامعه بهتری داشته باشیم.

این فعال اقتصادی تاکید کرد:  هر کسب و کاری ممکن است آسیب هایی را برای محیط زیست و جامعه به همراه داشته باشد که ما در حیطه مسئولیت اجتماعی باید به آن بپردازیم تا به ازاء آسیبی که برای محیط زندگی مان داریم با برنامه‌هایی آن را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه نیاز به تربیت مدیران جوان در عرصه‌های اجرایی کشور داریم، افزود: بنا به گفته معاون اول رئیس جمهور امروز هر سمتی که خالی میشود باز بر میگردیم به اسامی که سالها است با انها کار کرده ایم. سوال اینجاست که اگر مسیری که تاکنون رفتیم درست بود جایی که امروز در ان قرار گرفتیم باید فضای دلخواه باشد.

میری اظهار کرد: در این راستا باید تجدید نظر جدی در رویه‌های خود چه در دولت و چه بخش خصوصی صورت گیرد و اجازه دهیم با توجه به سیر تحول بسیار سریع مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در دنیا ما هم اجازه دهیم جوانان با سلسله مراتب و آموزش های لازم وارد عرصه شوند.

گفتگو از: نیلوفر جمالی

دیدگاهتان را بنویسید