برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه فرش تهران؛ نعمت یا خسران؟

بحران ناشی از شیوع بیماری کُوید ۱۹ آنچنان فراگیر شده که کمتر نقطه و کمتر حوزه ای در دنیاست که از آسیب های آن در امان مانده باشد و حتما هر فعالیتی که مستلزم تجمع جمعی از افراد باشد هم بیش از سایر فعالیت ها آسیب زاست و هم بیشتر آسیب دیده است.

سید مرتضی میری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران در یادداشتی اختصاصی به اکسپورتنا نوشت: یکی از فعالیت هایی که در تمامی جهان یا لغو شده یا به صورت مجازی برگزار شده نمایشگاه های تجاری است و بالطبع بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست. برگزاری نمایشگاهی که هرسال در دهه نخست شهریورماه با حضور بیش از ۸۰۰ غرفه دار از سراسر کشور برگزار می شود، امسال در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. از سویی شرکت سهامی نمایشگاه ها اصرار به برگزاری نمایشگاه دارد و از سوی دیگر نگرانی های فراوانی در میان تشکل های بخش خصوصی در خصوص برگزاری این رویداد وجود دارد که در این یادداشت به مرور آنها خواهیم پرداخت :

  • در شرایطی که بحران کرونا سبب انسداد بسیاری از مسیرهای پروازی و افزایش سرسام آور قیمت بلیط معدود پرواز های باقی مانده شده است، عملاً حضور بازرگانان بین المللی و خریداران خارجی در نمایشگاه منتفی است لذا یک وجه مهم نمایشگاه فرش تهران محلی از اعراب نخواهد داشت. هرچند اگر اینچنین نبود و بازرگانان خارجی نیز حضور داشتند، با دستورالعمل جدید بانک مرکزی و محدودیت های جدی در حوزه تعهد برگشت ارز، صادرات در این مقطع زمانی میسر و مطلوب نبود.
  • با توجه به اینکه شرکت برگزار کننده قصد دارد تا از ۵ تا ۱۵ مرداد نسبت به ثبت نام شرکت کنندگان اقدام کند و به دلیل پرهیز از همزمانی نمایشگاه با دهه نخست محرم، نمایشگاه یک هفته زود تر از هرسال یعنی از ۲۳ مردادماه آغاز خواهد شد، مبرهن است که به دلیل فقدان زمان کافی نه تبلیغات مؤثری انجام خواهد شد نه از برنامه ریزی دقیق و صحیح برای برگزاری با حداقل استانداردها خبری خواهد بود لذا نمایشگاه حتما از سطح کیفی نازل تری نسبت به سنوات گذشته برخوردار خواهد بود.
  • در ماه های گذشته بخش زیادی از نقدینگی جامعه توسط بورس بلعیده شده است و از سوی دیگر با توجه به عدم توقف رشد قیمت دلار و طلا، نقدینگی باقی مانده نیز جذب این بازارها خواهند شد و بازار داخلی نیز امسال از رونق چندانی برخوردار نخواهد بود.
  • با توجه به شیوع بیماری کُوید ۱۹ بازدیدکنندگان عادی حق ورود به نمایشگاه را نخواهند و نمایشگاهی از وجود بازرگانان خارجی محروم است، مخاطبین و مشتریان عادی را نیز پذیرا نخواهد بود در نتیجه چشم انداز اقتصادی مثبتی برای این رویداد قابل مشاهده نیست.
  • با عنایت به اینکه فرش زمین گستر است و سالن ها محل عبور و مرور افراد بسیاری هستند، احتمال ابتلا به ویروس کرونا در میان شرکت کنندگان بسیار بالاست و از آنجا که تجربه نشان داده است سیستم تهویه برخی از سالن ها به قدر کفایت کارامد نیست، خطر انتقال ویروس افزایش می یابد.
  • چنانکه پیشتر نیز ذکر شد بیش از ۸۰۰ غرفه دار از سراسر کشور در این نمایشگاه شرکت می کنند. جابجایی این تعداد از استانهای گوناگون در اوج موج دوم شیوع ویروس کرونا، این نمایشگاه را به کانون انتقال این بیماری تبدیل خواهد نمود و با هیچ منطق عقلی، بهداشتی و اقتصادی سازگار نیست.

با عنایت به آنچه ذکر شد مشارکت در نمایشگاهی که نه بازرگان خارجی در آن حضور خواهد داشت و نه مخاطب داخلی اجازه حضور در آن را خواهد یافت به عنوان یک فعال اقتصادی امری به مقرون به صواب نیست و کوچکترین احتمالی به انتفاع مالی در آن مشاهده نمی شود و از سوی دیگر مشارکت در تشکیل یک کانون بزرگ انتقال بیماری کُوید ۱۹ و ایجاد خطر برای خود، خانواده و دیگران به عنوان یک شهروند مسئول امری مذموم و برخلاف مصالح ملیست.

فارغ از این برگزاری یک نمایشگاه بی رونق و بی رمق که شکست آن قطعیست بار روانی سنگینی برای فعالین حوزه فرش دستباف به همراه دارد و سبب سرخوردگی آنان خواهد شد. اگر مسئولین محترم شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران انتفاع مالی و جبران کسری درامد امسال خود را بر جان و مال تولیدکنندگان، فروشندگان و صادرکنندگان فرش ارجح می دانند و از مسئولین برگزاری رویدادهای جهانی مثل المپیک توکیو و اکسپو دبی تأسی نمی کنند، فعالان حوزه فرش می بایست با آگاهی و لطایف الحیل بهترین تصمیم را اتخاذ و جان و مال خود محافظت کنند.

سید مرتضی میری

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران

دیدگاهتان را بنویسید